Slovakien
med Bratislava och Tatrabergen.

25 september - 2 oktober 2011.

 

 


Vi startar resan från Öresundsterminalen som vanligt och vädret är strålande.

 


Slovakien ligger österut i Europa så vi åker färjan mellan Gedser och Rostock ner till Tyskland.

 


Vår guide Nicholaus kommer ursprungligen från Tyskland, och chauffören Christer
härstammar från den skånska myllan.

 

Vi åker på snabba tyska autobahn. Passerar öster om Berlin och fortsätter mot Tjeckien.
Det är ett ganska enahanda slättlandskap ända fram till gränsen till Tjeckien.

Vi kör över gränsen och fortsätter några mil innan vi kommer fram till Usti nad Labem där vi checkar in
på hotell Bohemia. Ett spännande hotell i 70-tals stil, som inte ändrat inredning sedan kommunisttiden.

 

 

Måndagen 26 september.


Efter en god natts sömn och en riklig frukost fortsätter vi vår resa söderut. vi passerar Prag och Brno
och kommer fram till gränsen mellan Tjeckien och Slovakien strax efter lunch.

Vi kommer fram till Slovakiens huvudstad Bratislava tidigt på eftermiddagen.
Vi checkar in på hotell Park Inn där vi ska bo två nätter.



Bratislava med floden Donau.

 

Redan klockan fem är det stadsrundtur som börjar uppe på slottet

  
Sedan fortsätter vi ner genom gamla stan. Gammal fin bebyggelser med fantastiska hus,
 

   
Fina utsmyckningar och andra små pyntningar.


Vi fortsätter ner i det gamla centrum. Nicholaus är väldigt kunnig och påläst
och  berättar med inlevelse om stadens historia.

  
Statyn till vänster är en gammal uteliggare som levt i staden och figuren i gatan kallas "Man i arbete".

 

  
Efter rundvandringen blir det gemensam middag.


Vi avslutar kvällen i hotellets bar med en liten sängfösare.

 

 

Tisdagen 27 september.

Vi har nu hela dagen på oss att fritt utforska Bratislava.


Vi börjar med att vandra på den "Nya bron" över till andra sidan Donau.


Mängder med stora pråmar trafikerar floden.


På den här sidan Donau är det mest bostäder, så vi återvänder över bron igen.
Här kan vi se vårt hotell mitt i bilden.


Ett lite annorlunda ekipage som kör rundturer med turister i stan.

  
Vi stöter på fler spännande statyer, här är det en Paparazzifotograf.
Och givetvis finns det gatuartister. Detta är en man som svävar i luften.


 
Trångt i stan. Undrar hur den här bilen ska kunna köra iväg ?

  
Vi besöker posten för att köpa frimärke. Tidig 50-tals stil på inredningen.



Vi hittar ytterligare en staty på ett av torgen. Det är Napoleon som står och hänger.


Detta är ingen staty utan en trött man, troligen uteliggare.

 
Vi avslutar kvällen med en god middag och en god lokalbryggd öl.


Bron lyser vackert i kvällen.
 

 

 

Onsdagen 28 september.

 


Efter en stadig frukost är det dags att åka vidare. Vi ska nu vidare österut mot Tatrabergen.


Efter tio mils körning stannar vi strax utanför staden Banska Bystrica för att äta lunch.

Det är en rustik timmerbyggd taverna typisk stil för regionen.


Allt är gjort i trä.


Personalen bär också typiska kläder från bygden.


Först får vi en jätteportion surkålssoppa, mycket god.


Därefter blir det stek med Knödel.

 

 
Efter lunchen blir det rundvandring i Banska Bystrica innan vi åker de sista tio milen till dagens slutmål.

 

Stannar för fika vid Donovalypasset på 1000 meters höjd mellan Stora och Lilla Tatra.

 


Kommer fram till Tatranska Strba strax efter fyra på eftermiddagen.


Vi checkar in på det mysiga lilla hotellet Rysy som ligger vid foten av höga Tatra.

Utanför fönstret har vi den mäktiga bergskedjan.

 

 

Torsdagen 29 september.


På förmiddagen är det utfärd upp till Stary Smokovec. Här kommer vi  i närkontakt med Tatrabergen.

 


Vi börjar med att dricka hälsovatten från källan som gett byn dess namn.

 


Sedan åker vi med bergbanan upp i berget .

 
Vi stiger av tåget och fortsätter till fots på smala stigar.


Det är en mäktig natur där man känner sig väldigt liten.


Vi kommer fram till stugan Bilikova Chata på 1 265 meters höjd.


Här finns möjlighet att köpa såväl mat som dryck.

 
Här finns särskilda utsiktsplatser med fantastiska vyer ut över dalen.


Vi förbereder oss får färden tillbaka ner till byn Smokovec.

 

På eftermiddagen besöker vi två av Slovakiens mest sevärda och historiska städer. Kezmarok och Levoca.


Efter en genomgång av historiskt viktiga händelser av Nicholaus, vandrar vi runt på egen hand. 


Slovakerna är inte rädda för att sätta färg på tillvaron.
De renoverar sina gamla byggnader på gränsen till konstverk.

 


Vi äter en gemensam lunch i Kezmarok.


Serveringspersonalen bär sina stiliga folkdräkter.


Först blir det soppa


Till varmrätt blir det åter en lokal specialitet som smakar utmärkt.

 

 

Fredagen 30 september.

Äntligen är det dags att åka flotte på floden Dunajec som ligger i Slovakiens minsta nationalpark, Pieniny.
Detta har varit samtalsämnet sedan vi lämnade Öresundsterminalen, särskilt oroade vi oss för vädret.
Men vi har tur och  får en fantastisk fin höstdag med nästan molnfri himmel.


Våran förstepilot guidar oss genom Canjonen på en mycket bra tyska.


Vi är tolv i varje flotte och sitter tätt tillsammans.


Väldiga berg tornar upp sig på båda sidor om floden som samtidigt utgör gräns mellan Slovakien och Polen.


Efter en och en halv timme har vi färdats tio kilometer på floden och kommit fram till slutmålet Szczawnica.


Innan vi kommer hem till hotellet går solen ner bakom bergen
och vi får en vacker tavla som avslutning på en upplevelserik dag.

 

 

Lördagen 1 oktober

 


Efter en stabil frukost lämnar vi vårt hotell på morgonen och färdas på "Frihetens väg"  längs Tatrabergen.
Vi färdas stundtals på 1 200 meters höjd och åker över gränsen till Polen strax intill Zakopane.
Även här är husen väldigt färggranna.

 


Vi stannar i Polen och äter lunch. Till förrätt får vi rödbetssoppa (Borsjtj) och till varmrätt blir det schnitzel.

Efter lunchen fortsätter vi färden, passerar gränsen till Tyskland och kommer fram
till dagens slutmål, hotell Seegraben i Cottbus. Först blir det trerätters middag och sedan raskt i säng.

 

 

 

Söndagen 2 oktober


Alla ser utvilade och fräscha ut inför sista etappen till Öresundsterminalen.
En dagsetapp på endast 56 mil plus en båtfärd på två timmar.